We zijn als mensen heel associatief ingesteld. We kijken niet neutraal, maar beoordelen mensen meteen die we ontmoeten, spreken of anderszins mee communiceren. Ook redeneren en handelen we onbewust vaak uit angst voor de beoordeling van de ander.

Het beïnvloedt ons direct tijdens onze werkzaamheden. Of we nou voor de klas staan, voor een groep technici, leider zijn van een managementteam of in een salesgesprek. We vinden mensen aardig of niet aardig, professioneel of onprofessioneel en noem maar op. En dat vaak al na een paar seconden. Op zich is dat niets nieuws.

Toch is het bijzonder dat we in voorbereidingen op gesprekken ons vaak uitputten in het ‘wat’ van de communicatie, maar niet zozeer het ‘hoe’. We weten vooraf vaak precies wat we gaan zeggen, maar zijn in de voorbereiding weinig bezig hoe we dat doen, hoe we reageren en hoe onze houding is. Bezig met de vraag hoezeer onze gedachten ons handelen bepalen.

In de trainingen van Ted Maros krijgt bewustzijn van gedrag en de beleving van het moment een natuurlijke plek in het leer- en ontwikkeltrajecten. Er wordt ingezet op het doorvragen op deze thema’s en er worden handreikingen geboden om daar goed mee om te gaan. Bijvoorbeeld door toepassing van eenvoudige oefeningen voor bewustwording van gedragsbepalende gedachten die een goed klantgesprek in de weg staan.

Discussion

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.