Er komt steeds meer aandacht voor het belang van echtheid in leiderschap, presentatie en gedrag. Hoe meer we in verbinding met onze identiteit handelen en functioneren, hoe duurzamer dat is voor onszelf. Het wordt bovendien gewaardeerd door de mensen om ons heen: klanten, collega’s en zakenpartners bijvoorbeeld. En dat is weer gunstig voor onze impact.

Uitgangspunt in de mensgerichte benadering van Ted Maros is de wetenschap dat mensen verschillende ikken hebben. Laten we er drie noemen: de authentieke ik, de ideale ik en de tactische ik. Alle drie zijn ze nodig om goed te functioneren.

In de werksfeer veranderen mensen vaak ineens van ‘ik’ als de situatie verandert. Zo kan een prettig, informeel gesprek in een salessetting ineens een totaal andere lading en toon krijgen wanneer het over geld gaat. Ook veranderen mensen plotseling wanneer ze door een kamer binnengaan en de rol van manager op zich nemen.

De aandacht voor de samenhang tussen idealen, tactisch handelen en persoonlijkheid helpt mensen beter functioneren en ook inzicht te krijgen in de onbedoelde reactie die ze soms oproepen. Het is mogelijk om te dromen van idealen en ook in het hier en nu te werken.

Discussion

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *